صنعت در طراحی وب هر لحظه دستخوش تغییر است و این امر برای هیچکس پنهان نیست و میتوان گفت ابزاری قدرتمند برای ارایه سرویس ها و نزدیک (شما بخوانید دور) کردن افراد از همدیگر است.
اگر شما نیز در زمینه طراحی وب فعال بودید و هستید یقینا میدانید ترندهای طراحی وب در چه حال هستند و به چگونه خواهند بود. با بررسی اکثر وب سایتهایی که در زمینه طراحی وب فعال هستند و میتوان گفت فرمانراوایان این صنعت هستند به راحتی میتوانید به الگوهایی برسید که شما را شناخت بهتر ترندهای طراحی در سال جدید یاری خواهد کرد.
در این پست قصد داریم پیشگوییهایی در مورد ترندهای طراحی سال جدید انجام دهیم و چندین امکان را بررسی کنیم. البته ممکن است برخی از پیشگوییها درست از آب در نیایند پس اگر شما هم پیشنهادی دارید و یا فکر میکنید باید در مورد موارد زیر دوباره فکر کرد این اجازه را به خود بدهید کل مطلب را زیر سوال ببرید.
استفاده از تصاویر طبیعی زیبا
با گسترش وب سایتهای به اشتراک گذاری عکس و همچنین وب سایتهای اشتراک گذاری عکس رایگان، طراحان این اجازه را به خود میدهند که از همین عکسها استفاده کنند و وب سایت خود را بیش از پیش زیباتر کنند. پس شما هم دوربین هایتان را آماده کنید شاید امسال سال شماست. نمونهای از این وبسایتهای عکسهای رایگان، وب سایت Unsplash هست. که در همین سال جاری نظر اکثر طراحان وب را به خود جلب کرده است.
وب سایتهایی با یک تونالیته از رنگ
هر روز به تعداد وب سایتهایی که از یک رنگ برای طراحی المانهای رابط کاربری استفاده میکنند افزوده میشود. انگار طراحان میخواهند با یک رنگ برند مورد نطر را برای همیشه در ذهن شما هک کنند.
استفاده از ویدیوها برای بکگراند وب سایت
شاید برای اینترنتهای ذغالی ما ترند خوبی نباشد ولی اگر کمی صبر کنید پیک استفاده از ویدئوها در سال جدید را خواهید دید. به یقین که ویدئوها بهتر از هر عکس و المان دیگری میتوانند احساسات را انتقال دهند پس اگر پروژهای را معرفی خواهید کرد حتمن به فکر یک ویدیو خوب باشید.
طراحی به صورت کارتها و تایلها
یکی از سردمداران این نوع طراحی شاید پینترست باشد پس آماده مواجه با فروشگاهها و بلاگهایی با همین سبک طراحی باشید.
بلاکهای فیکس شده
حتمن تا حالا در اکثر بلاگها ، متوجه آیکون های چسبیده به سمت راست و یا چپ مانیتور خود شدهاید. اینگونه که بویش میآید استفاده از این فیکس بلاکها زیادتر خواهد شد و شاید کاربری های بیشتری هم به خود ببینیند
پارالاکس
یکی از بحث برانگیزترین ترند های طراحی پارالاکس هست. عدهای آن را دوست دارند و عدهای متنفرند. از لحاظ تجربهکاربری استفاده بیش از حد از پارالاکس طرح شما را بهم خواهد زد و تجربهکاربری را کمتر لذت بخش خواهد کرد.احتمالا از این به بعد طراحان سعی خواهند کرد که پیچیدگی موجود را حل کنند ولی بازهم از پارالاکس استفاده خواهند کرد
بیشتر اسکرول خواهیم کرد
تحقیقی در مورد اسکرول کردن توسط خانم ربکا گودون انجام شده است، مبنی بر اینکه همه ما دوست داریم اسکرول کنیم. از این به بعد شاهد وب سایتهایی طولانی خواهیم بود و از اسکرول کردن لذت خواهیم برد در ضمن طراحان سعی خواهند کرد توسط یک وب سایت داستانی را روایت کنند.
طرح هایی که روی کاغذ میکشند
همه ما لوگوی دراپ باکس را میشناسیم و میدانیم که چقد زیباست که یک لوگو را انسان طراحی کرده باشد تا ماشین. در سال جدید بیشتر شاهد تصاویر و لوگوهایی خواهیم بود که با دست طراحی شده اند و هنوز هم زیبا خواهند بود.
استفاده از گرافها
شاید طراحان تجربهکاربری بگویند کار را پیچیده میکنند ولی طراحان و مدیران عاشق گرافها و آمار و ارقام بزرگ هستند. استفاده از گرافها و چارتها رونق بیشتری پیدا خواهد کرد در حدی که شما شاید یکی از طرفداران این نوع طرحها باشید.
وب سایتهای محصول محور
همونطور که میدانید استارتآپهای زیادی در حال معرفی و ساخت محصولات قابل لمس و فیزیکی هستند برای همین شبیه سازی و ملموس کردن چنین محصولاتی در وب کمی پیچیده است. امسال شاهد استفاده بیشتر از دنیای سه بعدی وب خواهیم بود و کاربران به راحتی می توانند کوچکترین جزییات را از خانه هایشان رصد کنند.
فلت هم چنان ادامه دارد
طراحی فلت در سال های گذشته توسط کمپانیهای بزرگ به دنیا ارائه شد به صورت یک پارادایم بین طراحان نیز رواج پیدا کرد. امسال نیز طراحی فلت ادامه خواهد داشت اما شاید کمی تغییر کند.
Mobile First
همانطورکه هر لحظه بر تعداد کاربران موبایل اضافه میشود، فلسفه Mobile First هم در حال در حال قدرت گرفتن است. از این به بعد طراحی واکنش گرا یک ویژگی محسوب نمیشود بلکه طراحان باید به گونهای راههای جدید را وارد پروسه کاری خود کنند که طراحی واکنش گرا از یک «ویژگی» به یک «باید» تبدیل شود تا کاربران موبایل نیز تجربهکاربری بهتری داشته باشند.
تایپوگرافیهای خیلی بزرگ
این مورد در وب فارسی شاید مرسوم نشده باشد و امسال هم، آنچنان مرسوم نخواهد بود دلیلش هم واضح و مبرهن است. ولی استفاده از تایپوهای بزرگ و توپر یکی از اتفاقاتی است که امسال بیشتر شاهد آن خواهیم بود البته در تایپوهای غیر فارسی.
وب سایتهایی که خود وب سایت تولید میکنند
در طول چندین سال همه ما شاهد وب سایت بیلدرها (سایت سازها) بودیم، ولی تا بحال نرم افزار و یا وب اپلیکیشن آنچنانی نداشتیم که بتوانیم با آن وب سایت درست کنیم. در سال آینده به تعداد چنین وب اپلیکیشنهایی اضافه خواهد شد و شاهد وب سایتهای با کیفیت فوق العاده خواهیم بود
پرسنال برندینگ
نوشتن در این مورد شاید برای خودم جذاب نباشد اما تا جایی که این اتفاق در دنیا ادامه دارد باید نوشت. مهندسان، طراحان و بازاریابان و … در حال ایجاد برند شخصی خود هستند تا همیشه در چشم باشند و حرفشان هم شنونده داشته باشد. سال آینده شاهد وب سایتهایی خواهیم بود که بر روی یک فرد تمرکز خواهد کرد.
متریال دیزاین (بخوانید انقلاب)
طراحی متریال که توسط گوگل ابداع و معرفی شد شاید بتوان گفت شکل با ثباتتری از طراحی فلت است اما با ویژگیها و زیباییهای ظاهری بیشتر. خیل عظیمی از وب سایتهایی که از این ترند تبعیت میکنند در حال طراحی و توسعه هستند پس آماده مواجه با وب سایتهایی با طراحی متریال باشید.
تجربههای طراحی تعاملی
طراحان سعی خواهند کرد از روشهایی استفاده کنند که خود شما هم بخشی از وب سایت آنها شوید و شما را درگیر پروسه کار با وب سایت خواهند کرد. شاید با استفاده از یک صدا و یا استفاده از وب کم شما و سعی خواهند کرد داستانی را در ذهن شما جرقه بزنند.
نتیجه :
در حالت کلی و خلاصه ما شاهد گسترش ترندهای فعلی در جهت بهتر خواهیم بود و تمرکز بیشتری بر فلت دیزاین خواهیم داشت، از تایپوهای بزرگ استفاده خواهیم کرد و اهمیت بیشتری به عکسها خواهیم داد . سال هیجان انگیزی خواهد بود چرا که ما هنوز از تکنولوژیهایی که امسال معرفی خواهند کرد باخبر نیستیم. ولی قول یک اتفاق را به شما میدهیم آن هم تغییر کلی خواهد بود چیزی که در طراحی همیشه بوده و هست.