استارتاپس
هم‌بنیان‌گذار

- ویژگی‌های هم‌بنیان‌گذار مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ

وجود هم‌بنیان‌گذار مناسب عامل مهمی در موفقیت استارتاپ است. اگر به دنبال یافتن ویژگی‌های چنین فردی هستید؛ مهم‌ترین نکات را در این زمینه برای شما گردآوری کرده‌ایم.

در تمام استارتاپ‌ها، بعد از خلق و پرورش ایده، داشتن یا انتخاب یک شریک یا هم‌بنیان‌گذار خوب اهمیت بسیاری دارد. البته بیشتر شرکت‌های نوپا از دو شریک که یکی در توسعه محصول و دیگری در فروش و بازاریابی تخصص دارند تشکیل شده است. اگر هم در توسعه محصول و هم در فروش تبحر دارید؛ احتمالا به انتخاب هم‌بنیان‌گذار نیازی نخواهید داشت. اما گاهی اوقات اداره امور، به‌خصوص در کسب‌وکارهای نوپا به تنهایی بسیار دشوار می‌شود. بنابراین در این شرایط چاره‌ای جز انتخاب یک هم‌بنیان‌گذار مناسب با مهارت‌های تکمیلی مرتبط نخواهید داشت. اگر در کسب‌وکار خود با چنین شرایطی مواجه هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم که این نوشته را مطالعه کنید. در این نوشته درباره ویژگی‌های هم‌بنیان‌گذار مناسب در استارتاپ‌ها صحبت کرده‌ایم.

ویژگی‌های هم‌بنیانگذار خوب چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که شریک تجاری شما باید داشته باشد عبارتند از:

دیدگاه مشترک

دیدگاه مشترک در این مسیر بسیار کمک‌کننده خواهد بود. منظور از دیدگاه مشترک یکسان بودن اهداف و آرزوهایی هر دو طرف در حوزه کسب‌وکار است. با وجود این اشتراک، هماهنگی زودتر و بهتر حاصل می‌شود.

شور و اشتیاق

شور و اشتیاق تنها چیزی است که باعث می‌شود شما و شریک تجاری‌تان در شرایط سخت هم کار را رها نکنید. هم‌بنیان‌گذار مناسب به فکر ثروتمند شدن در زمان کوتاه نیست. بنابراین در روزها و شرایط کاری دشوار شما را تنها خواهد گذاشت. هم‌بنیان‌گذار ایده‌آل باید به اندازه شما یا حتی بیشتر از شما، نسبت به ایده شور و اشتیاق داشته باشد.

منطق و واقع‌بینی

همیشه رویا زیباتر از واقعیت است. به همین خاطر سعی کنید از شراکت با افرادی که در یک دنیای ذهنی پر از تجملات و رویایی زندگی می‌کنند اجتناب کنید. رویاهای شما نباید هدف نهایی‌تان باشد. هر فردی که به عنوان هم‌بنیان‌گذار وارد شرکت شما می‌شود باید منطقی باشد؛ و این موضوع را درک کند که در دنیای واقعی زندگی می‌کند و موانعی زیادی برای رشد پیش روی اوست. همکاری با یک هم‌بنیان‌گذار واقع‌بین که بعد از فکر کردن تصمیم‌گیری می‌کند؛ به شما این امکان را می‌دهد که عاقلانه هزینه کرده و به‌تدریج رشد کنید. همچنین کمک می‌کند تا اهداف واقع‌بینانه و منطقی تعیین کنید و تا رسیدن به آن اهداف صبور باشید.

ارزش‌های اصلی مشترک

ارزش‌های اصلی معمولا در طول زندگی و از طریق تجربیات واقعی در ذهن انسان شکل می‌گیرند. درک ارزش‌ها و اصول هم‌بنیان‌گذار بسیار مهم است. اگر در مورد اصول و ارزش‌های اصلی، دیدگاه‌های متناقضی دارید؛ ممکن است همسو کردن اهداف، سیستم‌ها و فرهنگ کاری شما بسیار دشوار شود.

قابلیت اعتماد

برای راه‌اندازی یک استارتاپ به زمان، هزینه و تلاش زیادی نیاز دارید. در واقع این عوامل نوعی سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان محسوب می‌شوند. بنابراین باید شریکی را انتخاب کنید که به او کاملا اعتماد دارید. به این ترتیب اگر زمانی نیاز داشتید که مدتی از شرکت دور بمانید؛ می‌توانید با خیال راحت تمام کارها را به شریک خود بسپارید. داشتن یک هم‌بنیان‌گذار مناسب که بتواند وظایف و مسئولیت‌های شما را با صداقت انجام دهد برای موفقیت استارتاپ ضروری است.

روحیه کارآفرینی

اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری هستید که مشکل خاصی را حل می‌کند، شما کارآفرین هستید. کارآفرینان خطرات پرهزینه اما حساب شده‌ای را متحمل می‌شوند. این افراد بسیار سخت‌کوش هستند؛ و علاوه بر هوشمندی و خلاقیت، مجهز به روحیه کارآفرینی نیز می‌باشند. تمام این ویژگی‌ها باید در شریک شما نیز وجود داشته باشد. داشتن روحیه کارآفرینی هم‌بنیان‌گذارتان شما را به سمت انجام بهتر کارها سوق می‌دهد.

فهم و درك بالا

یک هم‌بنیان‌گذار مناسب همیشه آماده است تا حرف‌های شما را گوش داده و نگرانی‌های‌تان را درک کند. این فرد باید صبور باشد و دیدگاه شما را به درستی دریافت کند. یکی از ویژگی‌هایی که نشان می‌دهد شما و شریک‌تان روابط بسیار خوب و درستی دارید این است که مکالمه بین شما روان است.

انتقادپذیری

یک شریک خوب شخصی است که متواضعانه بپذیرد گاهی اوقات او نیز اشتباه می‌کند؛ و آماده پذیرش پیشنهادهایی است که موجب بهبود شرایط می‌شوند.

مهارت

وقتی تیم شما ترکیبی از افراد دارای مهارت‌های متنوع است؛ مجبور نیستید که برای انجام هر مسئولیتی نیروی کار استخدام کنید. یک هم‌بنیان‌گذار خوب باید مهارت‌هایی داشته باشد که شما ندارید. جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود را در نظر بگیرید؛ و شریکی را انتخاب کنید که کمبودهای شما را جبران می‌کند.

استقلال فکری

گاهی ممکن است شرکا تصمیمات اشتباهی بگیرند. بنابراین باید شریکی در کنار خود داشته باشید که مستقل از شما فکر می‌کند. وقتی دو نفر با طرز تفکرهای مستقل تصمیم می‌گیرند؛ احتمال اشتباه کردن کاهش پیدا می‌کند. چنین بنیان‌گذاری چشمان شما را به رویکردی کاملا جدید برای نزدیک شدن به مسئله موجود و حل آن باز می‌کند.

جاه‌طلبی و فداکاری

معمولا افراد جاه‌طلب انگیزه بسیار زیادی دارند. وجود چنین افرادی در کنار شما باعث می‌شود برای رسیدن به هدف اشتیاق داشته باشید. البته جاه‌طلبی بدون فداکاری بی‌معنی است.

روحیه همکاری تیمی

هم‌بنیان‌گذار مناسب باید در تمام مسیر با تیم هماهنگ باشد؛ و در قالب یک همکاری درست، در صلح و آرامش کار کند.

مهارت‌های ارتباطی

بیشتر مشارکت‌ها به دلیل وجود ارتباط نامناسب با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین فردی که دارای مهارت‌های ارتباطی خوب است و روابط عمومی بالایی دارد می‌تواند شریک خوبی باشد. به این ترتیب می‌توانید در شرایط اضطراری مانند جلسات کاری مهم از مهارت‌های او استفاده کنید. فراموش نکنید که ارتباطات برای رشد استارتاپ بسیار حیاتی است.

مهارت حل تعارض

در هر کاری ممکن است اختلاف نظر به وجود بیاید. بیشتر این تعارضات با مصالحه بین طرفین برطرف می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هم‌بنیان‌گذار مناسب داشتن مهارت حل تعارضات است.

خودآگاهی

شریکی که نقاط قوت و ضعف خود و شما را به صورت هم‌زمان می‌بیند؛ می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس‌تان شود. صحبت کردن در مورد نقاط قوت و ضعف یک‌دیگر باعث ایجاد یک رابطه تجاری تکمیل‌کننده می‌شود.

چگونه می‌توانیم یک هم‌بنیان‌گذار مناسب پیدا کنیم؟

با این وجود حالا دیگر می‌دانید که باید به دنبال چه شریکی باشید. حالا سوال اینجاست که چگونه شریکی تجاری با این ویژگی‌ها پیدا کنیم؟ در این زمینه توصیه‌های زیر ممکن است مفید واقع شود.

  • شرح شغلی بنویسید. اگر شرح شغلی مفصلی بنویسید می‌توانید مهارت‌ها و تخصصی را که شریک تجاری شما باید داشته باشد را بهتر در معرض دید قرار دهید. سپس برای یافتن شریک تجاری خوب، این اطلاعات را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.
  • از ارتباطات تجاری خود استفاده کنید. از افراد قدیمی که در حوزه کاری شما فعال هستند بپرسید که کسی را با این ویژگی‌ها سراغ دارند یا خیر؟ شاید یکی از رقبای شما شریک تجاری مناسبی برای شما پیدا کند.
  • تابلوی اعلانات دانشگاه‌ها را بررسی کنید. بسیاری اساتید و دانشجویان نخبه می‌‎توانند تجارب بسیار خوبی داشته باشند و به شرکت نوپای شما کمک کنند. علاوه بر این آنها شبکه اجتماعی بزرگی دارند و شاید بتوانند شما را به دیگران متصل کنند.
  • در شبکه‌های حرفه‌ای آنلاین دنبال شریک بگردید. شبکه‌های تجاری مختلفی در فضای اینترنت وجود دارد که مانند شبکه‌های دوستیابی می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند. در این شبکه‌ها برای ارزیابی بهتر اشخاص می‌توانید مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی آنها را بررسی کنید.

در نهایت یک هم‌بنیان‌گذار خوب شخصی است که بتواند با شما کنار بیاید و به او اعتماد داشته باشید. اگر در روابط بین هم‌بنیانگذاران خللی ایجاد شود؛ حتی تخصص زیاد و وجود یک شبکه گسترده‌ای از اطلاعات و منابع نیز نمی‌تواند کسب‌وکار آنها را نجات دهد.

منابع و مطالعه بیشتر: neilpatel.com press.farm entrepreneur.com

به اشتراک گذاری در

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp