استارتاپس
ترک اروپا و آمریکا توسط گتیر

- سرویس ترکیه‌ای تحویل مواد غذایی گتیر بازار اروپا و آمریکا را ترک می‌کند

طی چهار سال گذشته گتیر (Getir) محبوب‌ترین سرویس تحویل غذای ترکیه، بازار خود را به کشورهای اروپایی، بریتانیا و آمریکا گسترش داده بود. رشد سریع سرویس‌های دلیوری در دوران کرونا، یکی از دلایلی بود که این سرویس توانسته بود با جذب سرمایه انبوه و سریع، جایگاه مناسبی در بازار به دست آورد. با این حال طی دو سال گذشته، به مرور نشانه‌های عدم موفقیت گتیر در سایر کشورها نیز به گوش رسید. حتی طی دو سال گذشته گتیر به مرور سرویس‌دهی خود را در برخی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و پرتغال متوقف کرده بود. همچنین کاهش نیروی کار به میزان یک‌دهم در سایر کشورهای اروپایی نیز از دیگر نشانه‌های توفیق نیافتن این استارتاپ در این بازارها و ترک اروپا و آمریکا توسط گتیر بوده است. همه این موارد باعث شد تا در نهایت گتیر اعلام کند که به زودی تمامی بازارهای فعالیت خود را ترک کرده و سرویس‌دهی خود را تنها در ترکیه ادامه خواهد داد.

در بیانیه کوتاه مرتبط با ترک اروپا و آمریکا توسط گتیر می‌خوانیم که «گتیر قدردانی صمیمانه خود را برای فداکاری و تلاش همه کارکنان خود در بریتانیا، آلمان، هلند و ایالات متحده اعلام می‌کند.» این شرکت اعلام کرده است که تنها 7 درصد از درآمد آن متعلق به بازارهای خارج از کشور ترکیه است. به‌نظر می‌رسد همین موضوع باعث شده تا استارتاپ گتیر این تصمیم مهم و سخت را بگیرد.

مشکلات مختلف و پیش‌بینی نشده‌ای مانند دستور بسته شدن انبارهای درون شهر در چند شهر اروپایی مهم، ظهور رقبای جدید و پایان یافتن دوران کوید، از جمله دلایل عدم موفقیت و ترک اروپا و آمریکا توسط گتیر بوده است. خروج گتیر از این بازارها به معنای از بین رفتن بیش از 1.3 میلیارد دلار سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر روی این استارتاپ هیجان‌انگیز است.

منبع تصویر:
Photo by Metin Ozer on Unsplash

به اشتراک گذاری در

LinkedIn
Twitter
Telegram
WhatsApp